16 februar, 2012

Cykelkulturen i Danmark - Unikt og eftertragtet

cykler i snor - cphI Danmark er cyklen anset som et anerkendt transportmiddel, hvor cykling i mange andre dele af verden blot er en fritidsbeskæftigelse.
For danskerne er forholdene med særligt indrettede cykelstier med tilhørende lyssignaler en selvfølge. Men dette er specielt, ligesom det faktum, at stort set alle danskere ejer en cykel, er specielt.

I de danske storbyer findes der flere tiltag, som skal øge incitamentet til at vælge den tohjulede. Opstilling af gratis citybikes er et eksempel på sådanne initiativer.

Danmark verdens mest cyklende land

Danmark er kendt som et af verdens mest cyklende lande, og da cyklen som transportform har gavnlige egenskaber i forhold til CO2-reduktion, mobilitet, folkesundhed og livskvalitet, er den danske cykelkultur populær ud over alle grænser. Andre lande har fået øjnene op for den danske cykelkultur, hvilket ikke mindst skyldes, at vi lever i en tid med trængsel på vejene, et udfordret klima, stigende problemer med fedme og en økonomisk krise, som presser sig på.

cykelsti afmærkning cph

Cykelkulturen i andre lande & storbyer

Men i mange storbyer er det ganske enkelt farligt at cykle, fordi infrastrukturen ikke er indrettet til det. Hvis man skal opnå succes med at få flere cyklister på gaderne, er det derfor nødvendigt at forbedre faciliteterne og sikkerheden for cyklisterne. Det er således behørigt med en målrettet indsats, hvis cyklismen skal integreres i byernes øvrige transportsystem. Denne integration er lykkedes i Danmark, som derfor besidder den efterspurgte viden og de efterspurgte løsninger, der med fordel kan eksporteres til udlandet. Spørgsmålet er, hvordan denne eksport af viden skal gribes an. I 2009 oprettede Dansk Cyklist Forbund i samarbejde med førende eksperter på feltet verdens første cykelambassade – formelt kaldet Cycling Embassy of Denmark.

Formålet med ambassaden er at imødekomme den stigende efterspørgsel på cykelviden samt at promovere Danmark som cykelland. Måske netværk som dette netop er vejen frem, hvis de gode erfaringer fra Danmark skal nå ud til resten af verden. Selvom flere udenlandske politikere, byplanlæggere og journalister selv henvender sig for information, er det ikke utænkeligt, at en aktiv promovering af det danske eksempel vil bidrage til, at interessen for oplysning og vejledning vækkes yderligere. Den danske cykelkultur bygger bro mellem byens og borgernes interesser, og Danmark har med sine gode erfaringer en særlig mulighed for at inspirere og lede udviklingen i andre lande i en ønskelig retning.

GD Star Rating
loading...
Cykelkulturen i Danmark - Unikt og eftertragtet, 9.7 out of 10 based on 3 ratings

2 Responses to “Cykelkulturen i Danmark - Unikt og eftertragtet”

  1. CykelPuls siger:

    Hele verden retter blikket mod København, når det kommer til byplanlægning. Det var den danske arkitekt Jan Gehl, der for alvor satte København på kortet da han skabte begrebet ”Copenhagenization”. Gehl har ageret cykel-ambassadør for Danmark i mange år. Når verdens storbyer skal foretage byplanlægningsarbejde, konsulterer de som regel Gehl. Vi har godt styr på cykelkulturen i Danmark, men det er også nødvendigt, hvis vi skal nå målet om at blive c02-neutrale inden 2025.

  2. Mikkel siger:

    Ja, det er da et seriøst mål, at blive CO2-neutrale i 2025! Jeg går ud fra at det kun gælder transport-midler, da det vil være svært at undgå, at folk laver mad, trækker vejret og slår en lille prut i ny og næ :) Men uanset hvad, så er cyklen da helt sikkert et godt sted at starte.

Leave a Reply