8 marts, 2012

Lidt om cykeltræning - Hvor alle kan være med

Det følgende er en beskrivelse af en træningsmetode, der kan være et godt afbræk fra den normale idrætsundervisning, klubsport, eller hvis man bare er to, som gerne vil konditionstræne sammen.

Når man cykler som enhver anden sport, er det vigtigt at have en god kondition. Altså at ilten bliver effektivt transporteret ud til musklerne og affaldsstofferne væk. At løbe længere afstande forbedrer konditionen, men det kan være svært at komme ud og løbe eller cykle med folk, der ikke har samme kondition som en selv. Farten for både cykling og løb er noget, som er meget individuelt, og det kan derfor være svært for folk med forskellig kondition at træne sammen. Når man for eksempel sender en skoleklasse af sted for at cykle eller løbe, sker der hurtigt en opdeling. Groft sagt er der de hurtige, der ræser af sted og holder tidligere frikvarter, og dernæst er der dem, der falder til en lavere fart og hyggesnakker. Men det kan godt lade sig gøre at få alle med og at opbygge et fællesskab om træningen.

Hvordan? – kombination af cykling og løb

løb cykling kombinations træning

Planlæg ruten inden I starter turen. Det hjælper at have et mål at gå efter, så turen bliver overskuelig. Afhængig af hvor meget tid, I har til rådighed, kan rutens længde variere. Jeg plejer at bruge 5 km som minimum, hvilket kan tilbagelægges på ca. 45 minutter ved konstant løb. Det må meget gerne være længere evt. 15 km. Sørg for at have udendørsløbesko på, da det eller kan være hårdt at løbe på asfalt og vigtigt også at have nogen gode cykler der passer til alle deltagere – del gerne hold efter størrelse. Inddel jer i hold af to. Det kan være en fordel at sætte øvede og uøvede på samme hold, da den øvede dermed kan støtte den uøvede. Udstyr hver tomandsgruppe med en cykel til deling. Ideen er at den ene starter med at løbe, mens den anden cykler ved siden af. Løberen skal som minimum løbe så hurtigt, at det er muligt at cykle stabilt ved siden af. Samtidig kan personen på cyklen fungere som moralsk opbakning.

Hvis løberen er i god form, kan intensiteten sættes op, så han skal løbe lidt hurtigere. Omvendt hvis løberen er i mindre god form, sættes intensiteten ned, dog aldrig så meget at man begynder at gå. Når man ikke kan løbe mere, byttes der, så ham, der før cyklede, nu går, og ham, der før løb, nu cykler. På denne måde er det let for ham, der er i ringere form, at følge med på cyklen og samtidig få pusten. Parret kan selv justere intensitet og tid imellem byttene, som det passer dem.

På denne måde er det let at afbalancere intensiteten til den enkelte. Ydermere opfordrer det også til lidt konkurrence og at presse hinanden. Cyklisten kan opfordre løberen til at løbe lige nogle minutter mere. Man kan således skiftes til at tage ”træner” rollen på cyklen.

Prøv det og meld gerne tilbage om oplevelsen som en kommentar herunder 🙂

GD Star Rating
loading...
Lidt om cykeltræning - Hvor alle kan være med, 10.0 out of 10 based on 1 rating
    Ingen relateret indlæg

Leave a Reply